— Da, spuse Pielescu, încercînd să-şi umple pipa cu un tutun ordinar şi, de ce nu, să o şi aprindă. Asemenea apariţii care se vor insolite şi nu reuşesc decît să provoace migrene sau gustul acela acrui, dimineaţa, cînd după o noapte de aşa zisă beţie nu-mai-ştii-cu-cine-ce-ai-băut-şi-ce-ai-fumat am avut fiecare, cel puţin de cîteva ori. Mai rău e pentru cel care aşteaptă oficial cîte o asemenea podoabă străină, socotind-o un eveniment pregătit îndelung; cînd să sosească, el îţi trimite ilustrate zugrăvind nu mai ştiu ce biserici sau castele din Bavaria, în culori cît mai distinse, cartoane date cu un lustru cel puţin dubios, ca şi cum noi, aici, am avea mîinile nespălate sau nu am văzut niciodată poze cu femei care cînd sînt în costumul Evei, cînd deghizate în domul din Köln, şi nu ne-ar trece prin cap că mai conţin şi un mesaj din partea lui: sosesc la jumătatea lunii septembrie. Îţi reprogramezi concediul, îţi amîni sarcinile de serviciu, te aprovizionezi, goleşti frigiderul, îl umpli din nou, îl împrumuţi şi pe-al vecinului, umpli cămările, balconul ca, exact la o săptămînă înainte de data fatidică, un alt nud ilustrat să bată la poarta de tablă a micuţei tale cutiuţe poştale, ca buzduganul trimis înainte de zmeul occidental, să-ţi anunţe că vizita iar se amînă, deci alte demersuri, alte cumpărături, pînă cînd, într-o zi, te trezeşti cu musafirul mult aşteptat exact cînd te pregăteai să pleci naibii undeva în refacere. Deci, Ostahie, din acest punct de vedere, a fost mai norocos, s-a trezit cu tipul în uşă, fără să îl aştepte, nu avea nici o obligaţie în afara surîsului bucuros totdeauna de oaspeţi. Discuţia e plăcută: cîteva nichitisme, aprecieri despre Toba lui Grass, întrebări despre proza lui Preda, dacă au mai avut timp să scrie înainte de a trece pe băutură. Ostahie a fost cel care a explicat de ce atentează regizorul Căsătoriei Mariei Braun la bunul simţ al burghezului şi ce îl leagă pe Hertzog de Brecht. Ostahie ar fi discutat cu însufleţire despre toate astea, şi încă multe altele, în timp ce germanul ar fi preferat o beţie crîncenă, fără egal, în care „combatanţii" să fie duşi la W.C. în spinare şi aduşi de acolo în sunetele Cavaleriei rusticane sau pe ritm de căluşari, cu mămăliguţă cu brînză, cu acompaniament de linguri şi furculiţe şi bătăi grosolane-n parchet, asigurarea percuţiei revenind cozii de mătură din mîna inspirat-enervată a vecinului de sub ei; toate acestea putînd să-i dea sentimentul că sosirea i-a fost remarcată şi dacă a putut trezi în felul acesta, din letargie, un cartier ca Titan, filmul pe care îl va realiza despre urşii din Transilvania va putea zgudui şi, de ce nu, muta, temeliile cinematografului mondial.
— Desigur, sînt destui, aprobă Bendic, cu o mină uşor exaltată. Ce e ciudat, după ce vin, beau, mănîncă, se plimbă, ba, uneori, se şi căsătoresc cu cîte o fătucă de pe la noi, pleacă nemulţumiţi. Aici Bendic se opri nehotărît, neştiind dacă să mai continue sau s-o lase baltă. Alese ultima variantă, mai ales că Pielescu, intrigat de faptul că încerca să-şi sufle nasul într-o batistă pe care scria: „Aceasta nu este o batistă", nici nu-l mai asculta. Hotîri să-l asiste într-o tăcere respectuoasă şi plină de luare-aminte, pînă cînd acesta va spune cu bineştiutul său zîmbet înduioşat: „Cadourile astea ale Fondului Plastic!", dar nu îl răbdă inima să nu întrerupă tăcerea în cele din urmă. „Ce-ar fi să bem şi noi o cafea-cafea tovarăşe Pielescu?" Şi de la biroul său, fără să aştepte răspunsul, apăsă de 16 ori pe un buton pe care scria: „Pentru cafea sunaţi de 16 ori!" Pentru ce alte servicii ar fi trebuit să sune de 15 ori, cu toate că primise odată o listă cu noile atribuţii ale minusculului butonaş, Bendic nu mai ştia.
Revenind la Ladislau Barrow, continuă Bendic, deoarece povestea are o încheiere, întoarcerea lui a fost mai curînd o aducere, iar cei care finanţaseră filmul cu urşii văzînd că este prea beat, ca să poată să discute cu el, i-au luat aparatura, rolele, banda cu comentariul şi le-au înmînat unor tehnicieni să le ansambleze, treabă care a mers repede şi, peste o săptămînă, pe unul din canalele televiziunii, bavarezii putură viziona, cu o uşoară surprindere, un film intitulat: „Ursul din Transilvania" în care, pe textul de altfel inspirat, descriind în tonuri poetice viaţa unui „urs transilvan", rege al pădurilor ca de basm, stăpîn al tufelor de smeură, hibernînd iarna prin grote de nimeni ştiute şi ieşind primăvara la primele chemări însorite să-şi îndestuleze într-o nouă vioiciune mohorelile aparente, pe micul ecran, în locul vestitului urs, putea fi văzut Ostahie al nostru, agitîndu-se în micuţa lui garsonieră, scărpinîndu-se pe restul de ciuf roşietic, lovindu-se, udîndu-se şi strigînd nişte vorbe intraductibile de sub o chiuvetă cu buşoane stricate, făcînd vestitele lui macaroane la două tigăi, răsucindu-şi ţigări din mucurile unor foste ţigări, aprinzîndu-le la flacăra moale a aragazului, făcînd scurte drumuri de aprovizionare. Se pare că micuţul bavarez îl urmărise pe şest din maşina cu perdeluţe de catifea, străduindu-se să nu scape din mîini nişte punguliţe de plastic cu fund găurit. Mai apărea discutînd, despre fotbal, probabil, într-un grup entuziast şi spontan organizat în apropierea unei măcelării, căutîndu-se prin buzunare de fise, vorbind la un telefon al cărui receptor nu avea micul difuzor pentru ascultat, în timp ce altcineva, dintr-o cabină alăturată, ascultă sfaturile unui interlocutor nevăzut la un receptor fără microfonul pentru vorbit.
— Foarte ciudat, mormăi Pielescu, îngîndurat. Şi neplăcut pentru Ostahie. Cum s-a putut întîmpla?
— Pur şi simplu hazardul. Probabil că Ladislau dacă s-ar fi întors în Bavaria treaz, probabil că ar fi comunicat eşecul misiunii sale şi ar fi fost dat afară sau retrogradat.
— Rezultatul, îl întrerupse Pielescu nerăbdător. Care a fost rezultatul?
— Rezultatul? După ce primele trei-patru minute filmul a şocat telespectatorii, restul a fost socotit o metaforă, poetică uneori, caustică alteori, de o autenticitate stîrnind umorul cel mai absurd. Unii s-au crucit uluiţi, alţii au rîs, snobii au remarcat profunzimi geniale, criticii şi-au frecat mîinile mulţumiţi, un deputat din partidul de opoziţie a profitat de ocazie, ca să facă o interpelare în problema drepturilor umane şi o revistă cunoscută a acordat filmului un spaţiu de trei coloane, cu fotografia lui Ostahie în picioare, cu o blăniţă de urs bavarez intercalată abil peste piept şi cu o altă fotografie, mai vagă, „a marelui regizor internat pentru a se reface, după ceea ce s-ar putea numi eufemistic „încercarea de a împiedica demersul unui artist autentic!"... În cele din urmă, după cum era de aşteptat, cu filmul care era gata-gata să compromită liniştea lui Ostahie, L. Barrow a obţinut un premiu important pentru cel mai bun film al anului!
(Perpetuum comic ’85, pag. 168)
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu